Skal du have en whistleblowerordning?

For at opfylde lovens krav skal virksomheder og organisationer med over 50 medarbejdere have en whistleblowerordning, der sikrer fortrolig og effektiv behandling af indberetninger.

En whistleblowerordning er et system, der giver medarbejdere, kunder, leverandører og andre interessenter mulighed for at indberette mistanke om alvorlige uregelmæssigheder eller lovovertrædelser i en virksomhed eller organisation. Det kan for eksempel være svindel, korruption, overtrædelse af menneskerettigheder eller miljøskader.

Whistleblowerordningen blev lovpligtig i Danmark den 1. januar 2019 som følge af et EU-direktiv fra 2016. Loven gælder for alle virksomheder og organisationer med mindst 50 ansatte eller en årlig omsætning på over 10 millioner euro. Formålet med loven er at beskytte whistleblowere mod repressalier og fremme en åben og ansvarlig kultur i erhvervslivet og det offentlige.

For at opfylde lovens krav skal virksomheder og organisationer have en whistleblowerordning, der sikrer fortrolig og effektiv behandling af indberetninger. Whistleblowerordningen skal være tilgængelig for alle relevante personer, både internt og eksternt. Whistleblowerordningen skal også være tydeligt beskrevet og kommunikeret til alle interessenter.

En måde at understøtte whistleblowerordningen på sin hjemmeside er at have en dedikeret side, hvor man kan finde information om formålet, processen, rettighederne og beskyttelsen af whistleblowere. På siden kan man også have et link til et sikkert og anonymt indberetningssystem, hvor man kan sende sin henvendelse.

Del via:

Andre artikler

Google introducerer nye regler for email-afsendere

Log ind i dit WordPress site uden at skulle huske på passwords

ActivityPub: En løsning på en af internettets største udfordringer?

WordPress website på flere sprog – her er mulighederne

Sådan tilføjer du 2 factor login til dit WordPress website

Nu må vi lege med USA igen

Wordpress

Sådan får du WordPress til at lave korrekt orddeling

GDPR

GDPR venlige alternativer til Google Analytics

GDPR

Datatilsynet: Google analytics er ulovligt – Hvad så nu?

Google Analytics

Få indblik i dine brugeres adfærd med skærmoptagelser og heatmaps

B2B

Sådan ser du hvilke firmaer der besøger dit website

Mailchimp

Mailchimp og GDPR – her er dine muligheder

Sikkerhed

Privacy shield gælder ikke mere! Hvad nu?

GDPR | Guide

Quick guide til GDPR

Guide

Hvordan clearer man sin cache?

SEO

Opfylder dit website reglerne om tilgængelighed?

Kathart | Quiz | SEO

SEO Quiz