ActivityPub: En løsning på en af internettets største udfordringer?

Sociale medier har gjort det muligt at være sin egen udgiver af indhold på kanaler, som man selv kontrollerer. Det har betydet, at politikere og andre indflydelsesrige personer ikke i samme grad som tidligere er afhængige af presssen, når budskaberne skal ud – og en stor del af pressens arbejde går ud på at læse og videreformidle indhold fra sociale medier.

Men tanken om, at man selv kontrollerer mediet, er selvfølgelig en illusion. De store sociale medier er kontrolleret af private firmaer, og man er i sidste ende underlagt deres regler.

Kritikken af de store SoMe platforme

Med jævne mellemrum opstår der kritik af et socialt medie, og nogle (få) brugere vælger at melde sig ud af det pågældende medie og skifte til et andet.  Det har resulteret i kortvarige “succes-skvulp” til mindre SoMe platforme, som brugene synes passede bedre med deres ideologi. Efter noget tid skifter de som regel tilbage igen, fordi der ingen brugere var på platformen – eller fordi de opdagede, at det nye medie også var sat i verden for at tjene penge og var lige så onde, som det medie de flygtede fra.

Det kunne ligne en ond spiral uden ende, men der er faktisk en løsning: Vi skal holde op med at snakke om platforme og begynde at tale om protokoller.

Standarder og protokoller

Rygraden i internettet er protokoller. Standarder, der gør, at forskellige tjenester kan kommunikere med hinanden. Det er det, der gør, at vi kan se et website i en browser, og at vi kan sende en mail til en bruger, som benytter en helt anden mailtjeneste end den, vi sender mailen fra.

Standarder giver brugerne fri bevægelighed og stækker magten hos de enkelte firmaer.

ActivityPub

ActivityPub er en protokol, der gør det muligt for forskellige sociale netværk at kommunikere med hinanden. Det er baseret på princippet om decentralisering, hvilket betyder, at brugere kan vælge, hvilken platform de vil bruge, og stadig interagere med andre på tværs af forskellige tjenester. ActivityPub blev udviklet som en del af W3C Social Web Working Group, og blev officielt anbefalet som en webstandard i januar 2018. Nogle af de mest populære platforme, der bruger ActivityPub, er Mastodon, PeerTube og PixelFed.

Så på den tekniske front har vi faktisk allerede et godt bud på en løsning. Udfordringerne er nu:

  • Brugerne er der hvor andre brugere er. Der er ikke noget ved sociale medier uden brugere, og derfor er det mest græsrødder og internet-frihedskæmpere, som bruger de ActivityPub baserede Sociale platforme, som fx Mastodon.
  • Algoritmer. De store SoMe platformes algoritmer bliver ofte kritiseret for at manipulere brugerne til at se bestemte ting. Det gør de også, men efter lidt tid på en platform, hvor der ikke bliver sorteret i ens feed kan man nemt komme til at savne algoritmen.
  • Modstand og konkurrence fra de etablerede sociale medier, der har en dominerende position på markedet. Disse platforme har ofte et økonomisk incitament til at holde brugerne inden for deres eget økosystem, og kan være tilbageholdende med at understøtte ActivityPub eller gøre det svært for brugerne at skifte.

Om de udfordringer nogensinde kan overvindes, er usikkert, men det betyder ikke, at ActivityPub ingen fremtid har. Selvom Mastadon eller en anden ActivityPub baseret tjeneste måske ikke vælter X eller Facebook i morgen, så er den faktisk allerede anvendelig til nogle af de communitybaserede funktioner, man kan bygge op omkring sin hjemmeside.

Her er et par eksempler:

  • Oprette et socialt netværk på sit eget website ved at installere plugins, der understøtter ActivityPub, som f.eks. Pterotype eller ActivityPub for WordPress.
  • Følge og interagere med andre websites, der bruger ActivityPub, som f.eks. Mastodon, PeerTube eller Pixelfed, fra sit eget website.
  • Publicere indhold på sit website og automatisk distribuere det til andre ActivityPub-kompatible platforme, som f.eks. WriteFreely eller Micro.blog.
  • Modtage kommentarer, likes og andre reaktioner fra andre ActivityPub-brugere på sit website.

ActivityPub kan altså give et WordPress website mere rækkevidde, engagement og funktionalitet ved at forbinde det med et større netværk af webapplikationer.

 

Del via:

Andre artikler

Google introducerer nye regler for email-afsendere

Log ind i dit WordPress site uden at skulle huske på passwords

WordPress website på flere sprog – her er mulighederne

Skal du have en whistleblowerordning?

Sådan tilføjer du 2 factor login til dit WordPress website

Nu må vi lege med USA igen

Wordpress

Sådan får du WordPress til at lave korrekt orddeling

GDPR

GDPR venlige alternativer til Google Analytics

GDPR

Datatilsynet: Google analytics er ulovligt – Hvad så nu?

Google Analytics

Få indblik i dine brugeres adfærd med skærmoptagelser og heatmaps

B2B

Sådan ser du hvilke firmaer der besøger dit website

Mailchimp

Mailchimp og GDPR – her er dine muligheder

Sikkerhed

Privacy shield gælder ikke mere! Hvad nu?

GDPR | Guide

Quick guide til GDPR

Guide

Hvordan clearer man sin cache?

SEO

Opfylder dit website reglerne om tilgængelighed?

Kathart | Quiz | SEO

SEO Quiz