I KathArt løser vi løbende optimeringsopgaver for vores kunder. Vi hjælper dem med at optimere designet og flowet på deres webløsning, så brugerne nemmere når deres mål.
Et mål kan fx være at gøre det nemmere for en kunde at gennemføre et køb i en webshop, benytte et produktivitetsværktøj eller bedre forstå et budskab på en hjemmeside.
Før vi kan gå i gang med selve optimeringen, har vi brug for at forstå præcis hvad udfordringen består i. Hvad er det der gør at brugerne falder fra i et købsflow, eller scroller forbi et vigtigt budskab på en hjemmeside?
Det findes der en lang række værktøjer til. Her er nogle af de mest almindelige inkl. en helt ny platform fra Microsoft.
Google Analytics
Analytics er svært at komme uden om. Det er meget ofte her vi eller kunden opdager et problem. Det kan være pga. en høj bouncerate, at kunden bruger kortere eller længere tid på bestemte sider end forventet og en lang række andre faktorer.
Men når problemet er spottet, så skifter vi som regel til andre værktøjer for at undersøge problemet til bunds.
Hotjar
HotJar er en gammel kending blandt folk der arbejder med UX. Det giver mulighed for at:
- Optage brugernes handlinger på et website, så man kan se en video af hele deres rejse gennem sitet.
- Gemme heatmaps, som viser hvor brugerne har klikket og hvor langt de har scrollet.
- Opsætte funnels, som i tal viser brugernes rejse gennem udvalgte sider (det kan man også med Analytics).
- Oprette Polls og Feedback forms, så brugerne på et site kan skrive kommentarer til dig mens de bruger webløsningen.
Med den gratis version af Hotjar kan man bruge ovenstående features, men med en række begrænsninger – eksempelvis begrænsninger i segmenteringsværktøjer, samt antallet af brugere man kan optage.
Microsoft Clarity
Clarity er Microsofts bud på en platform, som kan hjælpe dig med at få indblik i brugernes adfærd på dit website/webshop.
Løsningen består pt. af et dashboard, som summerer tal for brugernes engagement på sitet, samt tal for fx ”Dead clicks”, ”Rage clicks” og ”Excessive Scrolling”, som samtidig fungerer som indgang til at undersøge brugersessioner med den type adfærd nærmere.
De værktøjer som kan bruges til at undersøge adfærden yderligere, er Recordings og Heatmaps. Altså de samme muligheder som i HotJar.
Dog er der en væsentlig forskel: Hvor man i Hotjar vælger et udvalg af brugere – altså fx at optage adfærden for 1000 brugere, så optager man i Clarity samtlige brugersessioner. De gemmes herefter i 3 måneder.
For os betyder det at vi kan benytte Clarity på nogle måder, som det var svært at benytte Hotjar til. Når vi bruger Hotjar skal vi helst vide hvad det er vi vil undersøge, så vi kan konfigurere hvad det er vi vil opsamle.
I Clarity er det nemmere at grave sig ned i dataen i det øjeblik vi opdager et problem.
Et eksempel:
- En webshop har et problem med at et udsnit af brugere lykkes med at bestille et produkt, som egentlig ikke burde være på lager i webshoppen.
- Vi finder frem til de ordrer i shoppen, som har problemet, og ser hvornår de er afgivet.
- I Clarity finder vi de ordrer der kom ind på det tidspunkt, og ser præcis hvilke handlinger brugeren foretog sig op til fejlen opstod og retter den.
For du kaster dig ud i ovenstående er det selvfølgelig vigtigt at du sikrer dig at der er styr på GDPR og andre regler hvad angår personlige data.
Microsoft Clarity er i øjeblikket gratis.
https://clarity.microsoft.com/
Få mere viden af denne type
Vil du have mere info om hvad der rører sig i den digitale verden, så kan du modtage viden og tips ved at tilmelde dig her.