GDPR venlige alternativer til Google Analytics

Efter Datatilsynets udmelding om at Google Analytics er ulovligt har vi fået en del forespørgsler på alternativer til Google Analytics. Dem findes der en hel del af – med meget forskellige featureset og priser. Her er et par bud på løsninger.

Efter Datatilsynets anbefaling om ikke at bruge Google Analytics har vi fået en del forespørgsler på alternativer til Google Analytics. Dem findes der en hel del af – med meget forskellige featureset og priser.

Hvilken der passer bedst til dig afhænger af behov og pengepung.

Herunder er 2 bud på løsninger: Plausible.io (til simpel statistik) og Matomo (Til lidt mere avancerede behov).

Plausible

Plausible er et analyseværktøj med fokus på privacy. Data bliver i europa og anonymiseres så der ikke er brug for det store GDPR arbejde. Det har ikke nær så mange features som Google Analytics, men det er også meget få der anvender alle funktionerne i analytics. Hvis du kan leve med følgende statistik, så er Plausible.io et godt valg:

  • Antal besøgende
  • Sidevisninger
  • Bounce rate
  • Varighed af besøg
  • Indgangssider
  • Udgangssider
  • Lande
  • Devices
  • Downloads (Fx PDF filer)

Derudover er det muligt at opsætte mål. Importere Google analytics data, vise data Google search console, samt tilføje UTM tags til links.

Plausible er fra Europa, og data opbevares i Europa.

https://plausible.io/

Se Plausible databehandleraftale her: https://plausible.io/dpa

Bemærk: Plausible gemmer ikke besøgendes Ip adresser og sætter ingen cookies. Det betyder at der ikke er behov for funktioner til opt’in/cookiesamtykke i forhold til statistikken. Det betyder dog også at du ikke kan filtere trafik fra baseret på IP adresser. Trafikken fra dig og dine medarbejdere vil derfor ikke nemt kunne filtreres fra.

Matomo Analytics

Matomo er en gratis og open source analyseserver, som kan bruges til at tracke trafik på dit website.
Hvis man er teknisk kyndig kan man selv hente software, sætte den op på en server og derfra tracke trafikken på sine websites. Der findes dog også en Cloud version, hvor man kan betale firmaet bag Matomo for at hoste statistikserveren. I den hostede version er der inkluderet funktioner, som koster ekstra hvis man vælger selv at hoste serveren.

På GDPR fronten, så har Matomo en række fordele:

* Analysedataen ligger indenfor EU’s grænser.
* Firmaet bag Matomo ligger i New Zealand, hvilket er på listen over lande som EU betragter som sikre.

Du kan læse mere om Matomo og GDPR her:
https://matomo.org/gdpr-analytics/

Matomos databehandleraftale findes her: https://matomo.org/matomo-cloud-dpa/

Matomo er dig som i dag bruger mange af de lidt mere avancerede funktioner i Google Analytics og gerne vil have et brugerinterface, som i vidt omgang giver de muligheder man finder i Google Analytics.

Derudover indeholder Matomo en række funktioner, som ikke findes i Analytics, og som man typisk ville bruge Hotjar eller Microsoft Clarity til, herunder:

  • Heatmaps (som viser hvor langt brugerne scroller ned af en side og hvor de klikker på siden)
  • Sessions recording (Som optager en film af hvadbrugerne gør på websitet)

Det er opså muligt at opsætte A/B tests, opsætte funnels, tracke ecommerce konverteringer, download og mediavisninger. Endelige er der en indbygget tagmanager, samt god mulighed for tilpasning af rapporter.

Eksempel på Matomos Interface:

Microsoft Clarity

Microsoft Clarity er egentlig ikke en direkte konkurrent til Google Analytics. Det er et værktøj til at undersøge brugeradfærd og engagement på dit website. Det kan bedre sammenlignes med værktøjer som Hotjar og Mouseflow.

Microsoft Clarity data bliver hostet i USA, men da Clarity ikke gemmer brugerens IP adresse og dataen ikke bruges til brugerprofilering på samme måde som hos Google, så er det nemmere at forsvare brugen af Clarity.

Hvis dit behov primært er at se Hvad brugerne gør på dit website, så kan Clarity være en løsning. Hvis du leder efter et dansk alternativ, så tag et kig på Mouseflow.

https://clarity.microsoft.com/

 

Bemærk: Uanset hvilken løsning du vælger, så er det dit eget ansvar som databehandler at sætte dig ind i vilkårene og indgå de fornødne databehandleraftaler.

Del via:

Andre artikler

Google introducerer nye regler for email-afsendere

Log ind i dit WordPress site uden at skulle huske på passwords

ActivityPub: En løsning på en af internettets største udfordringer?

WordPress website på flere sprog – her er mulighederne

Skal du have en whistleblowerordning?

Sådan tilføjer du 2 factor login til dit WordPress website

Nu må vi lege med USA igen

Wordpress

Sådan får du WordPress til at lave korrekt orddeling

GDPR

Datatilsynet: Google analytics er ulovligt – Hvad så nu?

Google Analytics

Få indblik i dine brugeres adfærd med skærmoptagelser og heatmaps

B2B

Sådan ser du hvilke firmaer der besøger dit website

Mailchimp

Mailchimp og GDPR – her er dine muligheder

Sikkerhed

Privacy shield gælder ikke mere! Hvad nu?

GDPR | Guide

Quick guide til GDPR

Guide

Hvordan clearer man sin cache?

SEO

Opfylder dit website reglerne om tilgængelighed?

Kathart | Quiz | SEO

SEO Quiz