Vi designer effektfulde digitale løsninger

I KathArt designer vi ikke til os selv. Vi designer til brugerne. Vi sætter os ind i deres udfordringer og behov og designer løsninger som brugerne har lyst til at bruge.

Godt design understøtter løsningens formål

Design handler ikke kun om, hvordan noget ser ud. Det handler om, hvordan det virker. Bag ethvert website, app eller softwareinterface er der en funktion og et bagvedliggende mål. En opgave som skal løses.

Derfor ser vores løsninger meget forskellige ud. De er hver især designet til en bestemt målgruppe og med et bestemt formål.

Når vi designer forholder vi os altid til:

  • Hvad er målet med produktet?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvad vil brugerne opnå ved at bruge løsningen?
  • Hvordan gør vi løsningen brugervenlig?
  • Hvordan skaber vi engagement hos brugerne?
  • Hvordan skaber vi engagement hos brugerne?
daaserydderen website
Dåserydderen’ – et design, der er målrettet børn. Derfor giver en visuel og legende navigation mening.

Brugeroplevelser kan føles – ikke kun ses

Når brugere anvender din webløsning eller app, så sker det gennem en serie af interaktioner med løsningens brugerflade. Dem kan du bruge til at gøre din løsning særlig rar at interagere med. Det gør du ved at give de såkaldte ‘microinteractions’ noget ekstra opmærksomhed. Microinteractions kan fx være:

  • Klikke på en knap for at udføre en bestemt handling
  • Lukke et element på skærmen
  • Filtrere noget data
  • Sortere en liste
  • Gemme noget data
  • Lægge et produkt i en indkøbskurv.

Ved at give disse interaktioner små animationer, der understøtter den handling, brugeren er ved at udføre, giver du din løsning et bedre ‘feel’, end konkurrentens – en bedre brugeroplevelse. Hvis din webløsning eller app kan noget helt specielt, så kan du være heldig at kunderne vælger den alene for funktionaliteten.

‘Mad-O-meter’et’ er visualisering af  store mængder data. Løsningen har en blød og lækker brugeroplevelse med små animationer på interaktionerne. Løsningen er udarbejdet for Coop Danmark, og er et stort hit i pressen i agurketider. 

Eksempler på microinteractions

En animation, der viser brugeren at noget er tilføjet eller fjernet.

En animation, der ved brugerens klik skifter, og viser status for handlingen.

Tydelig visning af brugerens valg.

Design er også kode

Design slutter ikke med en flad fil og et par animationer. Før den kan bruges af målgruppen skal den kodes eller implementeres i et system.

Det kræver en tæt dialog mellem designere og udviklere.

I KathArt har vi 20 års erfaring i samarbejde mellem designere og udviklere. Ikke kun vores egne, men også eksterne udviklere.

Det gør os til en oplagt samarbejdspartner uanset hvor du ønsker at snitfladen skal ligge. Vi kan levere:

  • Hele løsningen med både design og kode.
  • Design og frontendkode.
  • En prototype der viser hvordan løsningen virker.
  • Eller vi kan levere design og en specifikation som dine eksisterende udviklere kan arbejde ud fra.

Læs mere om udvikling af websites

Læs mere om udvikling af web-apps

‘Rejsefilter for Air Greenland’ – Simple valg på smukke fotos, gør det lettere for brugeren at finde frem til sit rejsemål.

Kathrine Chmiel

Franz Berliner