Udsendelse af mail fra dit website

Når du har et website, så vil der, som regel, være brug for at kunne sende mails til brugerne.

Helt overordnet er der to typer af mailudsendelser:

  1. Transactional mails
    Denne kategori dækker de mails som automatisk sendes fra et system til brugere. Som regel mails som handler om brugerens konto på et website eller brugerens køb på en webshop. Det kan fx være mails i forbindelse med glemt password eller skift af password, beskeder om ændringer i kontoen, ordrebekræftelse, sign-up mails mv.
  2. Marketing mails
    Er typisk masseudsendelse af mails til brugeren som har skrevet sig op på en liste, fx nyhedsbreve, tilbudsmails mv.

Helt kort, så kan man koge det ned til denne definition:

  • Transactional mail = Information om en handling brugeren allerede har udført.
  • Marketing mail = Mail der prøver at påvirke brugeren til at foretage en handling.

I forhold til GDPR og andre regler, så er der friere rammer for at udsende transactional mails, da det er i brugerens interesse at modtage disse og de kan betragtes som nødvendige for den handling brugeren gerne vil udføre. Marketingmails er i udgangspunktet ikke noget brugeren har bedt om (før du har indhentet informeret samtykke), og derfor er der strenge regler for at du kan dokumentere at brugerne har givet dig lov til at sende denne type mails til dem.

Hvordan skal du sende mail fra dit website – den tekniske del

For at kunne sende mails fra dit website er der brug for en mailtjeneste, som mailen kan sendes igennem. I “gamle dage” satte man bare et script op på serveren eller brugte en SMTP server, som blev installeret på samme server. I dag er der oftest brug for lidt mere arbejde hvis man vil undgå at de udsendte mails bliver stoppet af brugernes spamfiltre.

Men først vi kommer så langt, skal der vælges et system til udsendelse af mailsne’ som passer til behovet. Vores anbefaling er:

Til Marketingmails bør der anvendes et system som er designet til formålet, og som kan håndtere masseudsendelser. Hvis du bruger en almindig mailkonto fra din mailudbyder til dette er der meget stort sandsynlighed for at kontoen bliver spærret. Der findes et hav af systemer der er gode til mailmarkering. I den billige ende er det platform som Mailchimp, Sendinblue, Mailerlite, Active Campaign og mange flere. I den dyre ende er det systemer som Adobe Campaign, Agillic mv. Derudover er der en lang række CRM løsninger som indeholder muligheden, som fx Hubspot, Salesforce mv. Husk at tjekke udbyderens Databehandlingsaftaler og lave de nødvendige vurderinger af datasikkerhenden, så GDPR aspekterne er i orden.

Til transactional mails skal det gøres op hvor stort behovet for udsendelse er. Her er eksempler på nogle løsninger og hvilke behov de passer til:

Bruge Microsoft 365 eller Gsuite til at sende mails med

Hvis mængden af mails ikke er ret sort og brugere kun skal kunne resette password og du skal have en notifikation når der udfyldes en formular på websitet, så kan man ofte klare sig med at bruge den SMTP service som følger med Microsoft 365 / Exchange eller Google Gsuite.

Fordelen ved denne løsning er dit domæne allerede er tilknyttet til løsningen og DNS sat rigtigt op. Derfor er der ikke behov for at lave yderligere DNS konfigurationer for at validere domænet.

Bruge en mailtjeneste fra hostingudbyderen

Nogle hostingudbydere har mulighed for at benytte deres SMTP service. For at sikre at en god procent af de mails der udsendes via sådan en tjeneste skal dit domæne sættes op til at tillade af mails sendes via denne tjeneste – og lade andre mailservere ude i verden forstå at det rent faktisk er dig der er afsenderen. Validering foregår ved at tilføje nogle records til dine DNS indstillinger for domænet der skal sendes fra. Info om hvad der skal tilføjet til DNS indstillingerne skal du have fra din udbyder.

Bruge en transactional mail platform

Der findes en del kommercielle tjenester som kan benyttes til udsendelse af transactional mails (og andre typer mails). Nogle af de mest populære er Sendgrid, Mailgun, Elastic Mail og Amazon SES m.fl. Det fungerer sådan at du opretter en konto på den valgte platform, derefter konfigureres den, validering af domænet sættes op i DNS indstillinger og websitet opsættes til at benytte den valgte platform til at sende igennem. Du betaler typisk et abonnement, som indeholder et antal mailudsendelser fra måned eller afregnes pr. udsendt mail.

Fordelene ved platformene er at de ofte (i betalingsversionerne) ofte indeholder gode logging værktøjer, så du nemt kan følge med i succesraten ved levering af mails eller fejlsøge hvis der er mails som ikke leveres.

Platforme som kan det hele

Flere tjenester begynder at understøtte at man kan bruge dem til både transactional mails og mailmarketing. I den billige ende af markedet er der i Mailchimp mulighed for at tilkøbe funktioner til at kunne sende transactional mails og Sendinblue har muligheden indbygget – selv i deres gratis version.

Hvad gør vi selv:

Vi har valgt at benytte Sendinblue til vores behov for Transactional mails og mailmarketing ud fra følgende argumenter:

  • SendinBlue tilbyder muligheden for både Transactional og mailmarketing – selv i deres gratis version og i de små abonnementer.
  • SendInBlue er et fransk firma og man undgår derfor (nogle) af de issues der kan være med amerikanske løsninger som fx Mailchimp.