Performer din hjemmeside som den skal? Kan brugerne finde det de leder efter og gør de det du gerne vil have dem til?

En ting er at skabe opmærksomhed og trække brugere til dit website. Noget andet er den konverteringsoptimering der gør at brugerne rent faktisk udfører de handlinger, du gerne vil have dem til at udføre. Det hedder konverteringsoptimering.

KathArt Interactive kan hjælpe på flere måder:

  • Brugertests: Vi har erfarne brugertestere, som kan udføre de nødvendige tests på brugere fra din målgruppe, så datagrundlaget for forbedringer er til stede.
  • Usability eksperter: Vi har flere usability eksperter med årtiers erfaring i brugeradfærd og interfacedesign.

Vi kan både hjælpe med kvantitative undersøgelser, splittests mv. og med kvalitative tests i form af fx brugerobservationer og explorative interviews.

 

Eksempler på opgaver:

Greenland.com: Brugertest og design af et nyt website

Greenland.com website

Visit Greenland fik i 2010 nyt website. Sitets primære formål var branding, helt specifikt at placere Grønland på linie med andre adventure destinationer i målgruppen bevisthed.

Den opgave løste sitet til fulde, og sitet vandt en række internationale priser for design, udtryk og indhold. Som tiden gik blev det dog klart at at det nu var tid til et niveau ekstra på oplevelsen. Rebranding opgaven var løst til fulde, men der var nu brug for en bedre struktur på sitet, der gjorde at brugerne bedre kunne bevæge sig ned på et taktisk niveau, og komme videre med bestilling af rejser til Grønland.

KathArt Interactive gennemførte på den baggrund en række brugertests. Først på det eksisterende site. På baggrund af den indhentede viden blev der udformet et forslag til en ny struktur på sitet. Forslaget blev udformet som en prototype, og denne prototype blev herefter testet på brugere fra målgruppen.

Herefter udformede KathArts usability eksperter og designere den endelige struktur og et nyt design til Greenland.com.

 

Axiell: Prototype af nyt produkt

Axiell-bib01

Axiell leverer software til biblioteker i en lang række lande. Markedet for bibliotektsystemer har ændret sig markant over en årrække. Axiell stod derfor med valget om man skulle forsætte med at tilføje nye features til det eksisterende system eller om man skulle redifinere hele systemet.

Axiell var udemærket klar over at spurgte man brugerne af systemet hvad de gerne ville have ville svaret sandsynligvis være noget i retning af: hurtigere, bedre, flere features. En helt naturlig respons, som langt de fleste brugere giver udtryk for, når de skal forholde sig til hvordan næste version af et produkt skal være. De forholder sig til det de kender.

Bilopfinderen Henry Ford er citeret for at sige: “If I had asked people what thet wanted, thet would have said faster horses.”
De kendte hestevognen og ville have forholdt sig til hvordan den kunne forbedres. De havde ikke fantasi til at forestille sig bilen før de blev præsenteret for den.

Af den grund valgte Axiell at give KathArt frie hænder til at lave en klikbar prototype af et helt nyt bibliotektsystem. Enkelte features skulle fortsat eksistere, men derudover kunne løsningen designes med udgangspunkt i nutiden.

Med prototypen i hånden kunne Axiell nu tage på turne ude blandt kunderne på Bibliotekerne, og dermed få deres input til dette helt nye system. Øvelsen var en stor succes. Kunderne forholdt sig til protoypen. Mange af de funktioner de troede var uundværlige var der slet ikke brug for, og de kom med masser af værdifuldt input omkring helt nye brugsområder.

Til sidst blev det rigtige system designet. Her fungerede KathArt som usabilty- og designrådgivere, og stod også for designet af de enkelte elementer til systemet, mens Axiells udviklingsafdeling stod for programmering af systemet.

Eksempel på indhold af brugertest:

  • Brief: Vi gennemgår sammen de mål du gerne vil opnå på dit website og kigger evt. sammen på analytics eller andet statistik der måtte være om brugen.
  • Brugertest: Vi formulerer en spørgeguide og gennemfører herefter en række brugertests med relevante personer indenfor målgruppen.
  • Vi gennemgår resultaterne fra brugertest og opsummering væsentlige indsatsområder, og samler sammen.
  • En af vore usabillity eksperter gennemgår sitet.
  • Vi præsenterer resultater og forslag til forbedringer på et møde.

Men vi kan naturligvis skræddersy proces og tests præcis til dit behov.

 

Kontakt

Skal vi hjælpe dig med at forbedre dit website eller din app, så ring til Franz Berliner på tlf. 26274972 eller send en mail til franz@kathart.dk og hør hvad vi kan gøre for dig.

 

Læs også:

>> Visualisering er magt – brug dine tal som content marketing
>> 5 gode grunde til at vælge Wordpress til dit næste site
>> Umbraco open source CMS

Eller læs om alle vores ydelser: KathArt ydelser