Skal du have dit videoindhold på nettet? KathArt Interactive har været med til at designe og udvikle online video løsninger for Metronome, Forsvaret, Frederiksberg Kommune, Viborg Kommune, Telia, Halsnæs kommune og Næstved kommune.

Valg af video platform

De fleste online videoplatforme kan lidt groft deles op i 4 forskellige dele:

  • Uploading og encoding
  • Media Management
  • Distribution
  • Statistik og rapportering

 

Dit valg af videoplatform afhænger af hvilke funktioner du har brug for. Det kan fx være:

  • Kan du acceptere at der vises reklamer for andre produkter end dit eget i videoerne?
  • Hvordan skal video platformen integreres med dit videoproduktionsflow?
  • Skal du have mulighed for at have specialudviklede funktioner på dit videosite?
  • Har du brug for at kunne sælge reklameplads i dine videoer?
  • Skal der være mulighed for at tage imod penge fra brugerne for adgang til systemet?
  • Hvilke platforme skal brugerne kunne se video på? Skal der være apps med dit logo til smartphones? Skal der være en AppleTV eller SmartTV app
  • Hvor detaljeret har du brug for at kunne analysere brugernes adfærd?
  • Sidder i 2 brugere eller 2000 brugere der skal have adgang til systemet?
  • Skal du have mulighed for at kunne publisere videoer til forskellige services som fx Facebook og Youtube direkte fra din videoplatform?

 

Videoplatforme

Herunder er en række videoplatforme med et hurtigt bud på fordele og ulemper:

Youtube

Youtube kender du med garanti allerede.
Det er nemt at komme i gang, men du må acceptere at der vises reklamer for andre produkter før, efter og af og til midt i dine videoer.

Vimeo Pro

Vimeo tilbyder en Pro version af deres Youtube konkurrent. Med Pro versionen betaler du et fast beløb årligt. Derefter forsvinder reklamerne som dug for solen fra dine videoer.

Kaltura

Kaltura videoplatformen er gearet til at kunne vokse med dine behov. Det findes i en Open Source version, samt i en Saas version (Software as a service). Det bruges af store mediekoncerner og indeholder omfattende muligheder for integration med dit videoproduktionssetup, batch encoding, videomanagement med mulighed for at kategorisere og tagge indhold, samt generere regelbaserede playlister. Der er rige muligheder for at berige dine videoer med overlay indhold, vise egne reklamer, tage penge for dit indhold. Kaltura kan fungere som en content-hub, hvorfra du kan pushe dit indhold til både egne videosites, forskellige online tjenester, samt sende live. Kaltura en omfattende statistik og rapportering, som bla. gør dig i stand til at se hvor meget af dine videoer brugerne ser og meget andet. Endelig har Kaltura et veldokumenteret API, som gør det muligt at bygge custom frontend’s med netop de funktioner du har brug for til dine videosites.

Arkena OVP

Arkena Online Video platform (OVP) indeholder en række af de samme features som Kaltura videoplatformen, men API’et er ikke helt så veldokumenteret, og det findes kun i en “closed source” version – altså som en service, hvor du betaler et månedligt beløb baseret på features og forbrug på din løsning.

23video

23video bliver primært markedsført som en video marketing platform. Prismodellen er en “one-size-fits-all”, hvor du får et månedligt beløb får adgang til alle platformens features – dog kan prisen variere hvis du fx har brug for at benytte API’et i forbindelse med udvikling af egne custom apps eller du har mere trafik end der er inkluderet i grundpakken.

Eksempler på videoplatformsløsninger udviklet af KathArt

Foodtv.dk – Metronome Productions A/S

Foodtv er madtv til hele familien. Bag kanalen står Metronome Productions A/S, som med en række sponsorer i ryggen sørger for store mængder af velproduceret videoindhold: Grilltips, Kendtes livretter, Tips til madpakken, Hverdagsmad, livesendinger, cookalong og meget mere.

Løsningen består af 3 dele:

1. Foodtv.dk
Foodtv.dk er kodet som en custom frontend (den del brugerne ser) med javascript frameworket React.js herfra hentes og vises video fra Kaltura via Kalturas API. Fordelen er at vi har kunnet udvikle en unik løsning, men med en stærkt og skalerbart standardsystem “under motorhjelmen”. Det giver rige muligheder for at platformen kan udvides med nye features i fremtiden.

2. Blog.foodtv.dk
Som supplement til løsningen er der designet og implementeret et blog site. Bloggen er tiltænkt de lidt længere indlæg med baggrundsinformation – samt som landingpage for SEO optimerede indlæg. Løsningen er baseret på WordPress og video’er fra Foodtv kan indsættes direkte på siderne vha. et Kaltura wordpress plugin.

3. Opskriftssamling
De opskrifter der vises på Foodtv hentes fra en specialudviklet opskriftsdatabase. Administrationen af opskrifterne foregår via en WordPress installation, og opskrifterne hentes ud til Foodtv via WordPress API’et. Denne løsning sikrer at hver opskrift kan tilknyttes flere videoer, samt fx i evt. fremtidige seperate opskriftsapps eller sites.

Foodtv2

Se case om FoodTV

Forsvaret.tv – Forsvaret

Forsvaret.tv er et omfattende videoarkiv med både historiske og nutidige videoer fra forsvarets virke. For Arkena har KathArt udviklet en custom frontend, som trækker data fra Arkena OVP videoplatformen.

Forsvaret timelineSe case om Forsvaret.tv

Telia Juletube

Julekampagne hvor brugerne kunne uploade deres egne julehilsner. De bedste blev udvalgt af en redaktion og vist i reklameblokkene på TV2 og TV3.

KathArt udviklede en løsning som gjorde det muligt for brugere at uploade egne videoer til en Youtube kanal. Her kunne redaktionen vælge hvilke videoer der skulle vises offentligt, samt trække vindere ud.

 

Vil du vide mere?

Kontakt Franz på tlf. 26274972 eller franz@kathart.dk, hvis du vil høre mere om mulighederne med online video.

Franz Berliner - Katharts Direktør